TĖVAMS (GLOBĖJAMS) APIE RŪPINIMĄSI SAVIMI

Kodėl svarbu rūpintis savimi?

Atsižvelgiant į kasdienio gyvenimo klausimus, galima lengvai pamiršti rūpintis savo, kartais ir savo vaikų, emociniais poreikiais, – visa tai gali kelti nemažą stresą arba tapti pernelyg didelių pergyvenimų priežastimi.

T1

Leiskite sau

Labai lengva, būnant tėvais (globėjais), iškelti šeimos ir kitų žmonių poreikius aukščiau nei savo. Tačiau skirti laiko sau nėra egoizmas. Visiems reikia erdvės ir laiko atsipalaiduoti, o davus sau leidimą skirti šiek tiek laiko „pasikrauti energiją“ reiškia, kad, tikriausiai turėsite daugiau energijos ir kantrybės rūpintis savo šeimos poreikiais.

Pradėkite nuo 10 minučių kiekvieną dieną sau skiriamo laiko, kad galėtumėte tiesiog atsisėsti, išgerti puodelį arbatos ir atsikvėpti. Tai nebūtinai turi vykti už namų ribų. Tai galite padaryti taip, kaip norite, net jei tiesiog nueisite į kitą kambarį ir suvalgysite šokolado gabalėlį.

T2

Būkite geri sau

Gali būti, kad jūs blogai jaučiatės galvodami apie save, ar tiesiog jaučiatės nesėkmingas. Jei taip, pabandykite pagalvoti apie tai, kaip jūs „kalbate“ su savimi. Mintyse mes kartais esame gerokai griežtesni sau, nei kitiems žmonėms, su kuriais bendraujame. Pabandykite įsivaizduoti, kad tai jūsų draugas, o ne jūs, atsidūrė jūsų situacijoje. Kokius žodžius rinktumėtės, norėdami paguosti šį žmogų? Kaip jį paskatintumėte?

Pirmiausia, pabandykite pakeisti savo balso toną, stenkitės būti sau maloniu ir švelniu žmogumi bei kartoti sau „aš darau viską, ką galiu“.

T3

Pabaikite darbus

Kartais susikaupia tiek darbų, kad ateina metas sudaryti „darbų sąrašą“  ir pasižymėti veiklas, kurias reikia atlikti tą pačią dieną, ir šią savaitę. Veiklų sąraše taip pat turėtų atsirasti kokybiškas laiko leidimas su vaikais ir pakankamas laiko sau skyrimas.

Vien tai, kad vizualiai matysite visa, kas užrašyta, gali padėti pajausti, kad valdyti savo laiką tampa lengviau, ir taip pat pastebėti dalykus, kuriuos atlikti šiuo metu nereikia labai skubėti.

T4

Prašykite pagalbos 

Kartais gali atrodyti, kad jei prašome kitų žmonių pagalbos, tai reikštų, jog mums nesiseka būti gerais tėvais (globėjais). Svarbu pripažinti sau, – auklėjimas gali kelti taip pat ir sunkių išgyvenimų bei rūpesčių, tad ir kreiptis dėl pagalbos į draugus ar šeimos narius, nereikia gėdytis ar vengti.

Atsižvelgiant į vaiko amžių, galite prašyti jų pačių, atlikti tam tikras užduotis namuose. Jums įveikti dienos darbus gali tapti kiek lengviau, o vaikai mokysis atsakomybės ir pareigingumo. Labai svarbu kreiptis pagalbos į tuos žmones, kurie gali padėti ir svarbu konkrečiai apibūdinti jums reikalingą pagalbą tuo metu.

T5

Rūpinkitės savo fizine sveikata

Rūpinimasis savo fizine sveikata gali turėti teigiamos įtakos psichinei ir emocinei sveikatai ir gerovei. Sveika ir subalansuota mityba gali padėti jaustis geriau fiziškai, o tam tikrų maisto produktų vengimas gali padėti, jei jaučiatės prasčiau ar nerimaujate. Reguliariai mankštintis nereiškia, kad turite kasdien nubėgti 5 km. Tai gali būti reguliarūs pasivaikščiojimai, jogos pratimai ar pan.

T6

Miego svarba 

Subalansuotas miego režimas yra labai svarbus gerai savijautai ir psichikos sveikatai. Vaikų miego režimo įvedimas gali būti pirmas žingsnis, kuris suteiks jums daugiau laiko naktį atsipalaiduoti ir leis gerai išsimiegoti.

Geriausias metas miegui ir poilsiui – nuo 21:00 – 00:00 val. Iki vidurnakčio viena miego valanda užsiskaito kaip 2 miego valandos, ką patvirtina net šiuolaikiniai mokslininkai. Tuo metu ilsisi žmogaus nervų sistema.

T7

Palaikykite socialinius ryšius

Gerų santykių su draugais ir šeima palaikymas yra vienas iš svarbiausių gerą psichinę sveikatą palaikančių veiksnių. Svarbūs yra draugai, kuriais gali pasitikėti, išsikalbėti, pasijuokti su jais.

Žinoma, susitikti akis į akį ne visada įmanoma, tačiau suplanuoti skambutį telefonu ar internetu, – kai jūsų vaikai jau ruošiasi miegoti lovoje, arba kol jie atlieka namų darbus, – gali būti visokeriopai naudinga.

T8

Laikas be socialinių tinklų

Kartais visą parą veikiantys tiesioginiai pranešimai ir socialinė žiniasklaida, gali varginti ir kelti įtampą. Pabandykite nustatyti laiką, kai išjungsite savo telefono garsą bei skirsite laiko atsipalaiduoti su šeima. Taip pat galite atlikti informacijos atranką, – sekti tik tas paskyras, kurios leidžia jaustis gerai, ir blokuoti ar ignoruoti paskyras, kuriose esanti informacija kelia pykčio, nerimo ar prislėgtumo jausmus. Įrenginių naudojimo apribojimai taip pat gali pagerinti ir miego kokybę.

T9

Prisiminkite savo pomėgius

Prieš tapdami tėvais (globėjais), tikriausiai turėjote pomėgių ar aistrų, kurias jau primiršote. Jei rasite laiko užsiimti veiklomis, kurios patinka, pakils jūsų savivertė ir gerės savijauta. Nesvarbu, ar tai būtų kepimas, rankdarbiai, kūrybinis rašymas, piešimas ar tapyba, – yra daugybė pomėgių rūšių, kuo galite užsiimti namuose ir kas nekainuoja pernelyg daug.

Mokyklos psichologė Inga Pociuvienė

Bookmark the permalink.